Hopp til hovedinnholdet

Festivalen Maijazz i oljehovedstaden Stavanger blir i år arrangert for 27. gang, og de første dagene var preget av god musikk og masse publikum. Salt-peanuts ankom i går, for å overvære siste del av festivalen. Vi åpnet dagen i det fine konsertlokalet Stavangeren, med et av sommerens mest aktive musikalske prosjekter. Den amerikanske tenorsaksofonisten Scott Hamilton i selskap med pianist Jan Lundgren, bassist Hans Backenroth, trommeslager Kristian Leth og den norske jazzdronning Karin Krog, i en hyllestkonsert til Billie Holiday.

Forfatter: Jan Granlie

Copyright bilde: Pressefoto

Etter ikke mindre enn fire innledende låter med kvartetten, kom Karin Krog på, og virkelig satte skapet på plass. Hennes sang blir faktisk bare bedre og bedre med årene, og hennes nære tilknytning til Holiday blir bare klarere og klarere. Hennes intonasjon og innlevelse viser en vokalist som har total kontroll på hva hun holder på med, og med et solid band bak seg, blir dette nesten alltid en strålende opplevelse.

en institusjon i det Stavangerske jazzmiljøet

Vi la spesielt merke til strålende bass-spill fra Backenroth, som nå begynner å blir en skikkelig veteran innenfor den skandinaviske mainstreamjazzen.
Deretter var det rask jogg nedover bakken og inn på Spor 5, Maijazz nyeste klubblokale. Her fikk vi et prosjekt med den estiske saksofonisten og klarinettisten Maria Faust, i selskap med Stavangers eget Kitchen Orchestra. Kitchen Orchestra har de senere årene blitt en institusjon i det Stavangerske jazzmiljøet. Et slags ministorband som hvert år gjør prosjekter med innleid bandleder. Vi har hørt dem tidligere med den tyske pianistene Alexander Von Schlippenbach og Keith Tippett. I år hadde de valgt den estiske saksofonisten og klarinettisten Maria Faust. Et originalt valg. Maria Faust er bosatt i København, og jobber med flere interessante prosjekter i Kongens by.Men hva hun var i stand til å gjøre med et relativt frittgående ensemble som Kitchen Orchestra, var vi svært spente på.

Men allerede helt i starten ble dette en strålende opplevelse. Kitchen Orchestra er et band som leverer varene hele veien. Bandet inneholder musikere fra det Stavangerske jazzmiljøet som til daglig underviser og jobber som frilansmusikere, og de fleste er bautaer i det rike jazzmiljøet i byen. Og som band fungerer de perfekt i slike prosjekter. De er alle glitrende notelesere, og som improvisatører ligger de helt på topp. Spesielt merket vi oss trompeterene Didrik Ingvaldsen og Gunhild Seim, trombonisten Dominique Brackeva og saksofonistene Arild Hoemog Petter Frost Fadnes, sammen med vokalisten Signe Irene Time, som vi senere skal høre med det unge bandet Significant Time. Men først og fremst merket vi oss komponist og bandleder Maria Faust. Hun skriver fine låter, med bakgrunn i den estiske folkemusikken, og hennes altsaksofonspill og klarinettspill er hele veien interessant. En strålende konsert som ikke bør blr den eneste gangen vi hører denne konstellasjonen.

ENGASJERENDE TRIO

Så avsluttet vi kvelden med våre danske partyvenner i Ibrahim Electric. Niclas Knudsen på gitar, Jeppe Tuxen på orgel og Stefan Pasborg på trommer. Dette er en trio som kan alt når det gjelder å få folk engasjerte. Musikken er party, party, party, med soul, afro og jazz i skjønn forening. Så droppet vi konserten med Dave Holland Prism, på bekostning av å få i oss litt næring, men skal man tro ryktene, så var det en flott seanse, selv om noen hadde en del å utsette på trommeslager Eric Harlands spill denne kvelden. I dag har solen kommet tilbake til oljebyen, og vi er mer enn klare for gitaristen Vidar Schanches prisvinnerkonsert «Awakening», Paris Combo, bassisten Ellen Andrea Wang/Diving Trio, den norske veteranbassisten Bjørn Alterhaug Quintet med den alltid morsomme og dadaistiske baritonsaksofonisten Jon Pål Inderberg og de unge musikerne i Bjergsted Blågrasslaug med fiolinisten Ola Kvernberg. Jeg tror fredagen i Stavanger vil bli en fin dag.

___