Bjergsted jazzensemble er et prosjektbasert jazzorkester med tilknytning til UiS – Fakultet for utøvende kunstfag. Ensemblet har for vane å presentere svært spennende konsertopplevelser. Så også under årets jubileumsfestival; nemlig et sjeldent oppført verk av Jan Garbarek og et knippe klassiske Charles Mingus-låter.
Historien bak Garbarek-verket er spesiell, og går tilbake til 1987. Lørdag 25. april det året arrangerte Foreningen Norske Jazzmusikere en stor jazzmønstring på Musikkens Hus i Oslo, der mer enn et dusin norske topp-band var i aksjon fra klokka 13 og fram til midnatt. Rosinen i pølsa var uroppføringen av et verk FNJ hadde bestilt av Jan Garbarek, og det navnløse verket for 14 musikere ble spilt for to stappfulle hus pluss et hundretalls publikummere som flokket seg utenfor vinduene.
Siden da har verket knapt blitt spilt eller hørt før radioopptaket dukket opp i en av internettets mer tilbaketrukne kroker, noe som ga MaiJazz-general Per Hasse Andersen ideen om en ny framføring med friske krefter fra Bjergsted, 36 år etter premieren. MaiJazz og Bjergsted Jazzensemble har mange særs vellykkede samarbeidsprosjekter bak seg, og Bjergsted-sjef Tor Yttredal var også denne gang med på notene, bortsett fra et lite problem: Notene fantes ikke. Selv ikke iherdig leteinnsats på loftet fra en velvillig Jan Garbarek ga resultater, så løsningen ble å engasjere trompeter par excellence og Bjergsted-kollega Tore Johansen til å transkribere radioopptaket.
I Dagbladet, to dager etter konserten på Oslo Jazzhus, beskrev Terje Mosnes musikken som «Glad Garbarek-musikk.»
Konsertkvelden fortoner seg dessuten ikke som mindre spennende ved at Bjergsted-ensemblet akter å supplere Garbareks glade musikk med utvalgte komposisjoner av Charles Mingus (1922-79), legendarisk amerikansk bassist, komponist og bandleder. Låter som «Better Git It In Your Soul», «Haitian Fight Song», «Moanin’», «Fables of Faubus» og «Goodbye Pork Pie Hat» tilhører jazzmodernismens seine 50- og tidlige 60-tall, men knytter også bånd tilbake til tidligere tiders jazz, og er i all sin melodiøsitet og heftige henvendelse tidløse vitnesbyrd om sin samtid, slik all stor kunst er det. Dette kan bli en konsert for MaiJazz-historien og mer til!
Photo: Svein Erik Fylkesnes