Historien bak Garbarek-verket er spesiell, og går tilbake til 1987. Lørdag 25. april det året arrangerte Foreningen Norske Jazzmusikere en stor jazzmønstring på Musikkens Hus i Oslo, der mer enn et dusin norske topp-band var i aksjon fra klokka 13 og fram til midnatt. Rosinen i pølsa var uroppføringen av et verk FNJ hadde bestilt av Jan Garbarek, og det navnløse verket for 14 musikere ble spilt for to stappfulle hus pluss et hundretalls publikummere som flokket seg utenfor vinduene.
En liten måned seinere ble verket lydfestet i NRKs radiostudio 19 av fløytistene/klarinettistene Guttorm Guttormsen, Vidar Johansen, Harald Bergersen og Nils Jansen, trompeteren Nils Petter Molvær, trombonistene Tony Ascanio, Henning Johnsen og Torbjørn Sunde, gitaristen Eivind Aarset, keyboardisten Jan Gunnar Hoff, bassisten Tor Mathisrud og perkusjonistene Finn Sletten, Paolo Vinaccia og Rob Waring. Musikalsk leder, da som på Jazzhuset, var Christian Eggen, og opptaket ble sendt i P1s «Jazzklubben» 25. juni, utstyrt med tittelen «Til underholdning – fra Jan».
Manglet noter
Siden da har verket knapt blitt spilt eller hørt før radioopptaket dukket opp i en av internettets mer tilbaketrukne kroker, noe som ga MaiJazz-general Per Hasse Andersen ideen om en ny framføring med friske krefter fra Bjergsted, 36 år etter premieren. MaiJazz og Bjergsted Jazzensemble har mange særs vellykkede samarbeidsprosjekter bak seg, og Bjergsted-sjef Tor Yttredal var også denne gang med på notene, bortsett fra et lite problem: Notene fantes ikke. Selv ikke iherdig leteinnsats på loftet fra en velvillig Jan Garbarek ga resultater, så løsningen ble å engasjere trompeter par excellence og Bjergsted-kollega Tore Johansen til å transkribere radioopptaket.
Glad musikk
Hva slags musikk var det så Jan Garbarek leverte til Foreningen Norske Jazzmusikere i 1987? Dette var omtrent på den tida da den 40 år gamle saksofonisten og komponisten turnerte med en ny kvartett (Lars Jansson, Eberhard Weber, Nana Vasconcelos) og spilte musikken fra soloalbumet «All Those Born With Wings» sammen med enkelte tidligere ‹hits». Han var aktuell med ny teatermusikk også, men FNJ-verket var annerledes, selv om Garbarek-connoisseurer gjerne må lytte etter spor av både tidligere og framtidige Garbarek-melodier underveis. I Dagbladet, to dager etter konserten på Oslo Jazzhus, forsøkte undertegnede å beskrive musikken, blant annet slik:
«…først som en bekymringsløs, inviterende liten melodi, som forspillet til en liten napolitansk barneballett, kanskje, før den ble litt større og litt mer undrende tankefull, før den kostet på seg noen løsslupne sambatakter, brysket seg litt backbeat’sk og i det hele tatt oppførte seg nokså unorsk. Også klanglig: Fløyte, tre klarinetter, tre tromboner, trompet, keyboards, bass og tre perkusjonister kan gi både janitsjar-aktig messingbunn og søramerikansk «nicely out of tune»-gateparademusikk, og høres dette skarpt observert ut, er det fordi komponisten selv har antydet at han er svak for denne musikken, som bærer virilt macho-skryt og uendelig melankoli og bunnsvart schmertz så å si på samme noteblad. Glad Garbarek-musikk, med andre ord.»
Begivenhet
Om ny-spillingen av verket vil vise seg å stemme med signalementet, gjenstår å høre, men uansett blir framføringen en sann begivenhet. Konserten fortoner seg dessuten ikke som mindre spennende ved at Bjergsted-ensemblet akter å supplere Garbareks glade musikk med utvalgte komposisjoner av Charles Mingus (1922-79), legendarisk amerikansk bassist, komponist og bandleder. Låter som «Better Git It In Your Soul», «Haitian Fight Song», «Moanin’», «Fables of Faubus» og «Goodbye Pork Pie Hat» tilhører jazzmodernismens seine 50- og tidlige 60-tall, men knytter også bånd tilbake til tidligere tiders jazz, og er i all sin melodiøsitet og heftige henvendelse tidløse vitnesbyrd om sin samtid, slik all stor kunst er det. God fornøyelse på Spor 5, dette kan bli en konsert for MaiJazz-historien og mer til.
– Terje Mosnes
Photo: Svein Erik Fylkesnes, Bjergsted Jazzensemble – Maijazz 2022