Hopp til hovedinnholdet

Mid-Atlantic med Håkon Kornstad og Oslo jazzensemble

  • Tirsdag 06. mai
  • 19:00
  • Stavanger Konserthus - Zetlitz
Kjøp billett

Maijazz markerer Utvandrerjubileet og skipsfartsbyen Stavanger med "Mid- Atlantic" forestillingen!

Det er mye å markere i Stavanger i 2025! I år er det 200 år siden den første organiserte utvandringen til Amerika fant sted da Restauration seilte fra Stavanger til New York i 1825. Når dampskipene kom i trafikk over Atlanteren noen tiår senere utløste det en kulturrevolusjon som fortsatt pågår. I denne konsertforestillingen tar Håkon Kornstad og Oslo jazzensemble oss med på en overfart inspirert av Mid-Atlantic – kulturlivets og samfunnselitens britisk-amerikanske lingo fra mellomkrigsåra.

Jazz er et resultat av det mer eller mindre frivillige møtet mellom Europa og Afrika i den nye verden. Europeisk opera og kunstmusikk møtte emigrantenes folkemusikk og de første impulsene til spirituals og blues som var over bragt i lenker fra Vest-Afrika. Med Amerika-damperne oppsto en direkte forbindelse mellom Berlin og Broadway hvor melodier og harmonikk ble felleseie på begge sider av Atlanteren. I mellomkrigsåra tok mange europeiske musikkpersonligheter turen vestover, mens jazzens pionerer reiste motsatt vei. Slik satte den musikalske utviklingen fart, og den gjensidige påvirkningen mellom europeisk kunstmusikk og amerikansk jazz er lett å spore.

Jazzsaksofonist og operatenor Håkon Kornstad har løst billett på DS Stavangerfjord sammen med Oslo jazzensemble. På passasjerlista står en rekke historiske kolleger som Richard Strauss, Duke Ellington, Giuseppe Verdi, Cole Porter, Kurt Weill, Charlie Mingus, Art Tatum og Sergej Rakhmaninov. Hver og en av dem bidro sterkt til den rivende musikalske utviklingen på starten av 1900-tallet, ikke upåvirket av hverandre.

I 1928 besøkte Maurice Ravel sin amerikanske kollega George Gershwin. De gikk fra klubb til klubb i Harlem, der de fikk med seg både hot jazz og Lindy Hop-dansing på The Savoy Ballrom, og kanskje også en ung Louis Armstrong på Connie’s Inn. De overvar konsert med Duke Ellington og hans band på The Cotton Club, der jazzversjonen av Rakhmaninovs preludium i Ciss-moll sto på repertoaret. Rakhmaninov med familie emigrerte faktisk med nettopp DS Stavangerfjord fra Oslo høsten 1918, og tilbragte resten av sitt liv delvis i Amerika og delvis i Europa. En annen legendarisk immigrant til USA var pianolegenden Vladimir Horowitz. Han ble ved et par anledninger observert luskende rundt i forkledning på jazzklubbene i New York når Art Tatum satt ved pianoet.

I konsertforestillingen Mid-Atlantic henter operasanger og jazzsaksofonist Håkon Kornstad og et utvidet Oslo jazzensemble fram europeiske og amerikanske opera- og jazzhits som viser det nære musikalske slektskapet mellom den europeiske kunstmusikken og amerikansk jazz.

Og hvor ellers er denne forestillingen naturlig å fremføre, enn nettopp i konserthuset i Stavanger, rett ved havnen der både Restauration og Stavangerfjord seilte ut i fra!

Medvirkende:
Håkon Kornstad (solist og musikalsk leder)
Frank Brodahl (trompet)
Marius Haltli (trompet)
Anders Eriksson (trompet)
Even Skatrud (trombone)
Nils Andreas Granseth (trombone)
Ingrid Utne (basstrombone)
Martin Myhre Olsen (sopransaks, altsaks)
Børge-Are Halvorsen (tenorsaks, fløyte, altfløyte)
Atle Nymo (tenorsaks, bassklarinett)
Tina Lægreid Olsen (barytonsaks, bassklarinett)
Kalle Moberg (akkordeon)
Anders Aarum (flygel/keyboard)
Gunnar Flagstad (flygel)
Trygve Waldemar Fiske (bass)
Håkon Mjåset Johansen (trommer)
Idé, manus og produksjon: Håkon Kornstad og Anders Eriksson
Lyd: Thor-Ivar Lund
Lys og visuals: Tor S. Ditlevsen/Superlys

Musikkarrangører: Eivind Buene, Erlend Skomsvoll, Knut Kristiansen, Håkon Kornstad og Anders Eriksson.

Photo: Petter Bratland

«Det er mye snakk om reise i musikkens verden. Sjelden har det vært mer riktig å bruke begrepet enn på denne konserten, eller kanskje riktigere, forestillinga. Håkon Kornstad var den perfekte reiseleder.» (Nettavisen 15.08.2024)

Takk for ekstra støtte til «Mid-Atlantic» prosjektet fra Stavanger Kommune, Rogaland Fylkeskommune, og Inge Steenslands stiftelse.

 

Photo: Nina Holtan