Alt i rute på SPOR5

SPOR5 har vært åpent i litt over et år, og status er at det meste er i rute. Stavanger Jazzforums modige satsning på å etablere en ny scene i Stavanger har så langt vært en suksess. Det har vist seg å være en berikelse for kulturlivet i byen, og investeringene som er gjort for å gjøre lokalene attraktive både for publikum og artister har virket som planlagt. Det flotte Steinwayflygelet troner på den ombygde scenen, og er samtidig et statement på hvilke ambisjoner som skal prege SPOR5 i fremtiden. Det har vært et fokus på å oppgradere lyd og teknikk slik at artistenes musikk skal komme til sin rett. Nå foreligger det planer for å bygge om baren og gjøre SPOR5 mer hensiktsmessig og opplevelsen enda bedre også for publikum.


Et trygt sted å starte.

– En av mange positive effekter med en egen scene som SPOR5 er at det gir oss muligheten til å styrke samarbeidet vårt med universitetet. Det skal være en scene hvor vi kan bidra til å la nye og unge artister få møte publikum i en virkelig setting. Det er verdifullt for artistene, men også for oss som kan både høre og se hvordan det blomstrer med talenter. Her har de muligheten til å få prøve seg og eksperimentere med både musikk og nye band, sier festivalsjef Hasse Andersen i Mai:Jazz.

Han får umiddelbart støtte av trombonisten Vegard Haugen som er en av de unge artistene som har stått på SPOR5-scnen i flere sammenhenger.
– Den erfaringen er verdifull, og det gir oss en trygghet som ikke kan opparbeides på andre måter. Vi står på scenen med litt større ro og selvtillit for hver gang. Noen av oss har til og med fått sjansen til å ta erfaringene med oss ut i verden. Saksofonisten Mathias Aanundsen og jeg fikk sjansen til å opptre på Parma Jazz Frontiere i Italia. Det var et samarbeid mellom UiS og universitet i Parma. Robert Bonatti hadde satt sammen et ensemble med musikere fra Gøteborg, Købehavn, Oslo, Parma og Stavanger som spilte konsert der, verket var skrevet av en masterstudent. Det ble et utrolig bra prosjekt, og erfaringen med å jobbe sammen med så mange forskjellige musikere og et så stort mangfold var helt uvurderlig. Det er litt trist at det ble med den ene konserten for det funka så bra. Det er slike erfaringer som flytter oss som musikere. At noen tenker på den måten og forsøker å skape arenaer for oss, både ute i verden og her i Stavanger, er noe vi setter pris på. Det vil betale seg på sikt, sier Vegard.

Zulu varmet opp for St. Svithun før turne i Sør Afrika.

Zulu er et av bandene som har sitt utspring jazzmiljøet rundt Universitet i Stavanger. Zulu er ledet av trompetisten Ndabo Zulu og har spilt konserter på SPOR5, både for vanlig publikum og skolekonserter.
– Skolekonserter er viktig for oss, det er rett og slett en tanke om rekruttering. Gi elevene sjansen til å høre musikk de kanskje vanligvis ikke hører på i en ramme som gjør det mulig å ha en dialog med artistene, Hasse Andersen er som vanlig svært engasjert på jazzens vegne, og rekker knapt å trekke pusten før han fortsetter.
– Jeg pleier å se mer på skoleelevene enn på musikerne under disse konsertene. Det er så fint å se at noen ”catcher” det, om du skjønner hva jeg mener. At de oppdager at det er noe her, i musikken, noe nytt. Det er min belønning. Under Mai:Jazz var det konserter med Supersonics her på SPOR5, og det tok helt av. Jeg tror lærerne hadde sagt til elevene at de måtte oppføre seg og sitte stille og lytte, men når bandet dro i gang og oppfordret alle til å reise seg ble det helt vilt. Det var stas. Tror de fleste fikk med seg at jazz er jo levende musikk og kan nytes på alle mulige måter.

Men hva syntes egentlig elevene fra 10 klasse på St. Svithun om å oppleve Zulu på scenen? Meningene varierte nok, men de fleste var positive både til å oppleve livemusikk i skoletiden og til det de hørte fra scenen, noen av elevene ville gjerne forklare hva de hadde opplevd: ”Det var bra!” ”Fint at det låt så forskjellig og at instrumentene liksom snakket med oss.” ”Det er kanskje ikke slik musikk jeg hører på vanligvis, men det var spennende.” ”Det var beroligende på en måte, jeg klarte å leve meg inn i musikken.” ”Tror kanskje jeg skal begynne å høre på jazz når jeg gjør lekser!” ”Strålende. Jeg ble inspirert av at de var så utrolig flinke.”
Selv om noen av de på bakerste benk hadde forlatt lokalet var det en gjeng som stod igjen og var både imponerte og positive. Det er kanskje slik dørene inn til en utvidet musikkverden kan åpnes.

Små møter med store artister.

SPOR5 er også stedet for store anledninger i et lite format, her får du sjansen til å møte artister som de fleste steder ville spilt på langt større scener. Internasjonale navn som Brad Meldhau og Joshua Redman er to eksempler på eksklusive anledninger til å komme tett på artistene. Silje Nergaard er en av de norske favorittene som har testet SPOR5. Både for publikum og artister er det spesielt å spille på mindre scener, kommunikasjonen blir annerledes og musikken oppleves nært. Det blir nesten som å ha verdensstjerner hjemme i stua.
– Den unike blandingen av å kunne tilby publikum et så variert tilbud er noe vi bare kan gjøre hvis vi har vår egen konsertarena. Effekten av det slår begge veier, artistene møter et proft opplegg uansett hvilken liga de spiller i, og publikum får møte artister som både er helt ferske og de som har store navn. Det spennet i program er det ikke så vanlig å finne, så her oppfordrer vi publikum til å gripe sjansen, sier Hasse Andersen.

Hva kan vi glede oss til?

Programmet framover er fullt av høydepunkter som kan korte ventetiden mellom hver Mai:Jazz. Av internasjonale navn som står på programmet framover er det verdt å nevne Dr. Lonnie Smith, Christian McBride, Tomas Danko. Det blir også besøk av norske artister Solveig Slettahjell og Knut Reiersrud og Farmers Market. Det er bare å glede seg og ta turen til SPOR5 for å oppleve fantastiske artister live i et format som er helt spesielt.

andre artikler